wtorek, 15 września 2009

Dlaczego brakuje nam pieniędzy?

Zdarza Ci się żyć od pierwszego do pierwszego? Myślę, że tak – większość Polaków tak żyje!
A jeszcze gorzej, kiedy brakuje do pierwszego. Skutki takiego stanu powodują stres i spadek jakości naszego życia. Jeśli masz mało pieniędzy, to wydatki ograniczasz tylko do zakupów najpilniejszych.

A co z wakacjami, rozrywką czy zmianą samochodu?

Gdy brakuje nam pieniędzy, to nie wydajemy lub mniej wydajemy (np. zamiast dwóch tygodni wakacji decydujemy się na jeden tydzień), ograniczamy rozrywkę, bo po prostu nam nie wystarcza. Nie kupujemy nowych ubrań! Jeździmy starym samochodem! Nasze wydatki wystarczają jedynie na zakup niezbędnych środków do życia oraz na opłaty.

Czy tak powinno być?

Chyba nie! Powinniśmy dostosować finanse do naszych potrzeb. Nigdy na odwrót! Tylko jak to zrobić? Tak naprawdę, to każdy człowiek chce żyć godnie i mieć możliwość zaspokojenia wszystkich swoich potrzeb, nie tylko tych niezbędnych.

Rozwiązanie jest jedno – zacznij oszczędzać!

Często słyszymy – jak mamy oszczędzać, gdy brakuje nam pieniędzy. Nieraz mówimy, że gdybyśmy więcej zarabiamy to rozwiązalibyśmy wszystkie nasze problemy finansowe. Śmiem twierdzić że nie – bo zawsze wydatki dorównują dochodom. Tak to jest, że gdy więcej zarabiamy to i więcej wydajemy a na koncie jak było pusto – dalej jest pusto!

Jest to prawo Parkinsona, które mówi że bez względu ile zarabiamy to mamy skłonność do wydania wszystkiego a nawet więcej niż posiadamy. Jak większość praw należy przestrzegać
– to prawo należy łamać! Oszczędzanie to 11 przykazanie – które powinniśmy systematycznie stosować (najlepiej codziennie). Nie musi ono wiązać się wyrzeczeniami i odkładaniem dużych kwot pieniędzy. Najważniejsza w tym przypadku jest systematyczność! A żeby zacząć oszczędzać, to musimy mądrze wydawać pieniądze. Gdy dokonałem analizy swoich wydatków, odkryłem jak pokaźne kwoty wydawałem na zakup prasy. Nie będę w tym momencie zachęcał do zaprzestania czytania gazet. Ja większość prasy papierowej zastąpiłem czytaniem
w Internecie. Innym przykładem oszczędzania to uporanie się z nałogami (podwójna korzyść: finansowa i zdrowotna)!

Jak to wdrożyć?

Za najważniejszą regułę wielu Guru uważa zasadę „Najpierw płać sobie”. Zatem najpierw wypłacamy sobie, a dopiero potem spłacamy innych. Ja po wpłacie pensji na konto mam zlecenie stałe i w następnym dniu przelewam 30% dochodów na inne konto (może to być mBank, Eurokonto). Pozostałą kwotą dopiero reguluje innych. W odwrotnym przypadku pewnie nic
by mi nie zostało.
Nie musi to być od razu duża kwota – zacznij od mniejszych kwot. Niech to będzie np. 100 zł. Ważne żeby zacząć! Systematyczność w odkładaniu mniejszych kwot oraz rozsądne planowanie wydatków jest kluczem do osiągnięcia finansowej wolności.

4 komentarze:

  1. 30-to procentowa stopa oszczędności to świetny wynik! Jeżeli jesteś w stanie to utrzymać to szybko zobaczysz swój pierwszy milion bardzo szybko:)
    Dzięki za podlinkowanie mojej strony, już się zrewanżowałem.
    pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki za komentarz. Ja też podziwiam twoje aktywa.

    OdpowiedzUsuń
  3. 30% to bardzo duża kwota, powodzenia.
    Jak wygląda aktualnie twój stan portfela,
    na jakim etapie jesteś drogi do miliona?

    OdpowiedzUsuń
  4. warto oszczędzać choćby na lokatach i korzystać z dobrodziejstw procentu składanego

    OdpowiedzUsuń

Popularne posty